Some considerations on the provisions that govern online government procedures in relation to the administrative procedure in Panama

Algunas consideraciones sobre las disposiciones que rigen a los trámites gubernamentales en línea con relación al procedimiento administrativo en Panamá.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Selva del Carmen Quintero Marrone
Abstract

Law 38 of 2000, which has regulated the general administrative procedure in Panama for more than 22 years, contemplates the general administrative procedure, supplementary to those cases in which there is no particular administrative procedure.  On the other hand, Law 83 of 2012 and Law 132 of 2020, which institutes the reduction of the use of paper in public management, are particularly relevant.

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Selva del Carmen Quintero Marrone, Galindo, Arias y López

Partner of Galindo, Arias y López and co-leader of the Litigation and Arbitration team, she specializes in civil, constitutional and contentious-administrative litigation, as well as administrative proceedings before various public institutions, including the representation of multinationals in arbitration proceedings, and regularly attends consultations related to regulatory matters.

Before joining the Firm, she rendered her services, ad-honorem, at the Instituto de Defensoría de Oficio (attached to the Judicial Branch), now Instituto de la Defensa Pública (1999); she was also assistant, ad-honorem, to the Commissioner of Coordination of the Penitentiary Activity (Supreme Court of Justice - 1999) and Assistant of the Third Chamber of the Supreme Court of Justice, of the Contentious-Administrative (1999-2001).

Ms. Quintero Marrone was declared by the Ministry of Government as suitable for the position of Magistrate of the Supreme Court of Justice in 2015, and in 2016 she was appointed as a member of the codifying commission for the elaboration of the preliminary draft of the Contentious-Administrative Procedural Code.

References

Alto Comisionado de las Naciones Unidas, Derechos Humanos, (s/f), Acerca de la buena gobernanza y los derechos humanos, https://www.ohchr.org/es/good-governance/about-good-governance

Gasnell, C. (2021, enero -junio), Comentarios sobre la Ley 38 de 31 de julio de 2000, a veinte años de su vigencia, IUSTITIA et PULCHRITUDO (ISSN 1607-4319) Vol. 2, No. 1, pp. 11 – 18, https://revistas.usma.ac.pa/ojs/index.php/IEP/article/view/220

Instituto de Información Científica y Tecnológica, IDICT, CIGET,-Pinar del Río, Transformación digital en la administración pública: ejes y factores esenciales (2020, junio), Avances, vol. 22, núm. 4, https://www.redalyc.org/journal/6378/637869118008/html/

Mazurek, H. (2009), Gobernabilidad y gobernanza de los territorios en América Latina, 13-29, https://horizon.documentation.ird.fr/exl-doc/pleins_textes/divers10-06/010044908.pdf

Mondragón, S. L. (2021). La legitimidad de los actos administrativos electrónicos en el marco de las actuaciones administrativas. Jurídicas, 18(2), 183-195, https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8305371.pdf

Constitución Política de Panamá.

Código Judicial de la República de Panamá.

Ley 38 de 2000 del Procedimiento Administrativo General.

Ley 51 de 2008.

Ley 83 de 2012, modificada por la Ley 144 de 2020.

Ley 132 de 2020.

Organización de Estados Americanos (2013), “El Acceso a la Información Pública, un Derecho para ejercer otros Derechos, https://www.oas.org/es/sap/dgpe/concursoinformate/docs/cortosp8.pdf

Iglesias, J. (2020), Transformación Digital y modernización de la Administración pública, Revista Democracia y Gobierno Local, Número 50, Tercer cuatrimestre, https://gobiernolocal.org/publicaciones/2020/RDGL50.pdf

Rando, E. (2023, octubre), Nuevos retos en la Administración del siglo XXI: digitalización, inteligencia artificial y transformación administrativa, número 64 de la Revista General de Derecho Administrativo, https://laadministracionaldia.inap.es/noticia.asp?id=1514543

Rodríguez Arana, J. (2013, julio - diciembre), La buena administración como principio y como derecho fundamental en Europa, Revista Misión Jurídica, ISSN 1794-600X , E-ISSN 2661-9067, Vol. 6 - Núm. 6 , pp. 23 – 56, https://www.revistamisionjuridica.com/wp-content/uploads/2020/09/art1-2.pdf

Schiavi, P. (2022, enero-junio), Transparencia y buena administración en la sociedad de la información y de las

nuevas tecnologías, Revista de Derecho Administrativo Económico, Nº 35, pp. 239-256, https://ojs.uc.cl/index.php/REDAE/article/view/51475

Vásquez, C.A. (2021), Más de dos décadas de la Ley 38 de 31 de julio de 2000 -Efectividad y Actualidad-, pp. 67-92., https://rinedtep.edu.pa/server/api/core/bitstreams/8a26554b-f099-4f9c-993b-b1ddb9f12a34/content

Zeballos, S. (2022), La protección de datos personales en base a la Ley N° 81 de 26 de marzo de 2019. “Sobre la Protección de Datos”, Anuario de Derecho, Año XLII, N° 52, diciembre 2022-noviembre de 2023, pp.206-232, https://revistas.up.ac.pa/index.php/anuario_derecho/issue/current

OJS System - Metabiblioteca |