The Attorney General and their replacement are established in the Political Constitution of Panama in Article 224
Nombramiento del Procurador General y su reemplazo establecido en la Constitución Política de Panamá en el Artículos 224
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This research originates from a project in conjunction with International IDEA and the Electoral Tribunal, with the objective of promoting the Constitutional evaluation of Panama, through an appropriate methodology for this purpose.
The National Attorney is the highest representative of the Public Ministry, it is an autonomous entity that does not belong to any of the three State Bodies, Executive, Legislative or Judicial, and that participates in the Administrative Justice process of our country. Its impartiality and transparency in the appointment of the Prosecutor and his substitute at discretion within the mandate of the law is important.
Constitutional precept 224, the reason for analysis in this investigation, indicates the parameters for appointing the Nation Attorney and the Administration Attorney and their substitutes, which has led us to learn about other rules that collide and have been applied accordingly. which we mention article 200 of the Constitution.
We expose the historical background of the administration of justice and the formation of the figure of the Attorney General, in our country as well as a comparison of legislation such as that of Costa Rica and Colombia.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Tecnológico de Antioquia
- Publisher
- Instituto de Estudios Democráticos
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alianza Pro Justicia. (2011). Alianza Pro Justicia. Recuperado el 7 de agosto de 2021, de Alianza Pro Justicia: https://lib.ohchr.org/HRBodies/UPR/Documents/session9/PA/ACPJ_AlianzaCiudadanaPro-Justicia.pdf
ALMENGOR, J. (4 de 2 de 2022). Interinidad del Procurador Javier Caraballo. (E. TV, Entrevistador)
Gaudiano, M. E. (2023). Estructuras para crear Justicia (Vol. I). Bogotá: Tirant to Bianch.
González Montenegro, R. (2012). Constitucíon y Reforma: Análisis comparativo de la Constitución vigente y el anteproyecto de reforma (Primera Edición ed.). Editorial Portobelo.
González Montenegro, R. (s.f.). La Regulación Constitucional de la Administración de Justicia. Recuperado el 7 de agosto de 2021, de La Regulación Constitucional de la Administración de Justicia: https://www.organojudicial.gob.pa/uploads/wp_repo/blogs.dir/cendoj/4-laregulacionconstitucional.pdf
Hoyos, A. (s.f.). LA ADMINISTRACIÓN ANTE SU JUEZ: La Jurisdicción Contencioso Administrativa en Panamá Durante el Último Siglo. Panamá.
La Prensa. (s.f.). Recuperado el 7 de agosto de 2021, de https://www.prensa.com/impresa/panorama/la-atribulada-historia-del-ministerio-publico/
Ministerio Público. (s.f.). Reglamento a la ley de carrera. Recuperado el 8 de mayo de 2021, de Reglamento a la ley de carrera: https://ministeriopublico.gob.pa/wp-content/uploads/2019/05/PROYECTO-DE-REGLAMENTO-A-LA-LEY-DE-CARRERA.pdf
Noriega, R. (2021). La atribulada historia de los Procuradores en Panamá. La Estrella de Panamá.
Órgano Judicial. (2003). Justicia Panameña 1903-2003. Panamá: Organo Judicial.
Panamá América. (2012). Comisión especial de consultas de las Reformas Constitución Política de la República de Panamá. Anteproyecto de Acto Constitucional, pág. 226.
Sentencias de la Corte Suprema de Justicia, Vista Fiscal de Proceso de Inconstitucionalidad, Vista 444 (Procuraduría de la Administración 6 de 7 de 2020).